Participarea activă este cheia succesului unui curs. Atunci când elevii se implică în discuții, își exprimă gândurile și participă la activități, nu numai că își dezvoltă abilitățile lingvistice, dar le oferă și încredere în încercarea lucrurilor noi și în înțelegerea punctelor lor forte și slabe. De asemenea, creează un mediu pozitiv în sala de clasă, unde profesorii pot observa progresul elevilor în a deveni vorbitori încrezători de limba engleză.
Cu toate acestea, atingerea stadiului în care toți elevii se implică nu este mereu o sarcină ușoară. Numeroși factori, precum emoțiile și experiențele anterioare ale elevilor, atmosfera din clasă și complexitatea subiectului, pot constitui obstacole în calea participării lor la activitățile de la clasă.
Iată câteva modificări pe care le puteți aduce activităților obișnuite pe care să le încercați, pentru a-i ajuta pe elevi să comunice și să înceapă să participe activ la cursuri.
1. Joc de rol: Inspirația adusă în sala de clasă din experiența elevilor
Într-o activitate clasică de vorbire, elevii sunt puși să se imagineze în diverse situații și să comunice în limba engleză pentru a îndeplini anumite sarcini. De multe ori, această practică poate fi intimidantă pentru elevi dacă nu sunt siguri cum ar reacționa în situația respectivă în viața reală sau dacă nu cred că s-ar afla vreodată în această situație. Pentru a face jocurile de rol mai autentice și mai captivante, puteți să le solicitați elevilor să interpreteze scene reale din propria lor experiență de viață, dar să o facă în limba engleză în loc de limba lor maternă. De exemplu, puteți să îi îndrumați să își amintească ultima dată când au fost într-un magazin, cumpărând un bilet de autobuz sau purtând o conversație și să îi invitați să joace acea scenă. În cazul unei discuții mai tensionate, cum ar fi o dispută cu un controlor despre tariful biletului, îi puteți îndruma să reflecteze asupra modului în care ar fi putut răspunde diferit, beneficiind de o retrospecție. Această abordare îi ajută pe elevi să își analizeze propriul comportament și interacțiunile cu ceilalți, contribuind la dezvoltarea abilităților lor interpersonale și lingvistice.
2. Club de dezbateri: Încurajarea gândirii critice prin jocul de rol
Dezbaterea poate fi uneori demotivantă pentru elevi, fie pentru că nu au abilitățile lingvistice necesare pentru a exprima toate ideile complexe pe care le au, fie pentru că subiectul nu este suficient de captivant pentru a-i determina să aleagă o parte. Dacă observați că elevii dvs. nu sunt prea entuziasmați de dezbateri, puteți lua în considerare adăugarea unui element de joc de rol.
Pentru a capta atenția în rândul elevilor, puteți să îi invitați să urmărească un videoclip al unei dezbateri TV pe un subiect de care sunt interesați. Acesta poate fi chiar în limba lor maternă, dacă doriți să le creșteți implicarea. Apoi, puteți să îi îndrumați să preia rolurile participanților din dezbatere, însă de această dată aceasta va fi adresată unui public vorbitor de engleză. Elevii nu doar că vor dezbate în engleză, ci vor trebui și să explice subiectele discutate unui public care poate să nu fie familiarizat cu ele. Prin această activitate, elevii nu numai că își vor îmbunătăți fluența în limba engleză, dar vor începe și să înțeleagă modul de comunicare interculturală și să explice unui public străin aspectele culturale specifice țării .
3. Interacțiuni lingvistice cu vorbitori nativi: Promovarea comunicării interculturale
În cele din urmă, pentru a depăși cu adevărat frica de a vorbi, cele mai benefice sunt conversațiile cu vorbitorii nativi. Călătoriți alături de elevii de la clasă într-o țară vorbitoare de limba engleză, pentru cel mai valoros tip de imersiune lingvistică și culturală. Fie că este vorba despre conversații simple pe stradă sau despre discuții mai profunde cu localnici la un restaurant, fiecare dialog poate oferi o perspectivă autentică asupra vieții în acea țară. Aceste conversații pot fi nu doar o modalitate de îmbunătățire a abilităților lingvistice, ci și o cale de conectare cu tradițiile și cultura locului respectiv. Chiar dacă discuțiile nu decurg întotdeauna fără dificultăți pentru elevi, deprinderea lor de a vorbi cu vorbitori nativi contribuie la eliminarea unor bariere cu care mulți se confruntă în procesul de învățare a unei limbi străine.
Există o multitudine de modalități de a îmbunătăți activitățile pentru a încuraja elevii să participe. Trebuie să ținem cont că fiecare elev este unic, deci ceea ce funcționează pentru unul poate să nu funcționeze pentru altul. Secretul constă în identificarea tehnicii sau activității care se potrivește cu interesele și preferințele audienței. Distracție plăcută și succes!
Acest articol este tradus și adaptat de pe siteul EF – 3 Activity Adaptations to Boost Student Participation in Class.