Stabilirea și păstrarea unei conduite pozitive a elevilor la clasă este esențială pentru parcurgerea lină a unui semestru școlar. Dar cum putem obține asta? Iată câteva exemple de reținut.
Partea 1: Stabilirea așteptărilor
De cele mai multe ori părinții recunosc importanța unui anumit grad de organizare al copiilor lor, o structură în cadrul căruia aceștia pot înțelege limitele permise în casă și așteptările pe care părinții le au de la ei. Astfel se impun niște reguli de conduită. Acestea pot fi lucruri precum “ne spălăm pe mâini înainte de masă“ sau “punem jucăriile la loc la sfârșitul zilei“. În clasă, limitele elevilor mici nu sunt mult diferite, spre exemplu: “nu vorbim peste ceilalți“, “punem la comun materialele didactice“ și “nu alergăm și nu țipăm în timpul orelor.“ Iată primii pași pentru stabilirea acestor așteptări.
- Fii clar
Elevii au nevoie ca așteptările de la ei sa fie anunțate din start și într-un mod foarte clar, așadar nu trebuie să complicăm lucrurile și să păstrăm “regulile clasei“ la un nivel esențial. Cei mici ar prefera să decoreze sau să coloreze un afiș cu regulile clasei, iar cei un pic mai mari s-ar bucura sa participe cu sugestii la aceste reguli (ceea ce poate fi posibil cu îndrumare, desigur!)
- Fii consecvent
Acum că elevii știu ce așteptări de conduită avem de la ei, ne asigurăm că există consecvență în consecințele ce apar în cazul încălcării regulilor. De asemenea, e foarte important ca regulile să fie respectate de toata lumea. Așadar profesorul nu poate aduce cu el o cană cu ceai dacă elevii au voie să bea doar apă în clasă. 🙂
- Fii respectuos
La fel ca fiecare dintre noi, tinerii elevi îi respectă pe cei care le arată respect. În esență, asta are de-a face cu ascultarea cerințelor lor și abordarea indivizilor ca membrii importanți ai colectivului clasei.
Partea 2: Păstrarea unei conduite pozitive în clasă
Deși unele zile vor decurge mai bine decât altele, sunt anumite lucruri care pot restrânge momentele neplăcute și îi pot păstra pe micii noștri elevi permanent motivați. Iată câteva din recomandările noastre.
- Folosirea unor semnale sonore
Folosirea unor semnale sonore poate fi o tehnică potrivită prin care să comunicăm când e momentul să ne adunăm împreună sau să ne întoarcem cu toții la băncile noastre, sau să punem lucrurile personale la locurile lor. Poți alege orice semnal sonor ușor de reprodus, o tamburină, clopoței, sau un scurt cântecel.
- Lucrați pe muzică
Permițându-le elevilor să asculte muzică în timp ce lucrează individual sau în grup, poate fi o tehnică foarte eficientă atunci când se implementează și o strategie de genul: “când muzica se oprește ascultăm ce ne spune profesorul.“ Asigură-te că stabilești această regulă încă din prima zi.
- Folosește tehnica apel și răspuns
Atrage atenția copiilor stabilind modele de apel și răspuns. Copii oricum caută orice oportunitate de a striga în grup și folosind această abordare, elevii au această ocazie. O simplă rimă poate fi de ajuns. Ex: “Ieși, papucule, de sub pat!“ – “Ieși, papucule, ieși!“
- Ține-i preocupați
Cei mici au o un grad de păstrare a atenției mai scăzut, așa că au nevoie să își schimbe obiectul de interes mai des decât un adult. Asigură-te că ai un arsenal bogat de activități pentru învățăcei care pot fi adaptate pentru cei care au nevoie de o motivație suplimentară. Menținerea gradului de preocupare reduce riscul plictiselii, ceea ce la rândul său reduce comportamentul negativ la clasă.
- Evidențiază comportamentul dorit
General vorbind, concentrându-ne atenția asupra lucrurilor bune vom motiva mai eficient elevii decât verbalizând lucrurile rele ori comportamentul neadecvat. Evidențiază-i pe elevii ce fac lucrurile corect, fie că pun la loc materialele comune, ori că folosesc “te rog!“ și “mulțumesc!“, sau că ridică mâna înainte să vorbească.
- Fii atent la cei ce se străduiesc
Similar, amintește-ți să încurajezi elevii care se străduiesc, chiar dacă nu au atins încă țelul propus. Asta le ridică bună dispoziția și îi menține pe drumul cel bun.
Acest text a fost tradus și adaptat de pe blogul EF.