Cum sa stralucesti in interviuri, eseuri sau prezentari? Fa-ma sa cred!

Uitându-ne peste multele interviuri susținute de studenți, ne amintim încă o dată că mare parte din comunicarea persuasivă se rezumă la un argument bine structurat. Să fii în stare să susții un argument convingător poate face diferența dintre a fi acceptat sau respins într-un interviu. Mulți dintre elevii ce călătoresc în tabere internaționale au parte de cursuri ori lecții pe această temă ca parte a programei academice urmată în școlile unde iau parte la tabere. Pe viitor, să te remarci ca un bun prezentator sau un bun intervievator, se va dovedi a fi o calificare valoroasă pentru că va trebui să susții prezentări în cadrul universității sau interviuri pentru un job. Aș vrea să împărtășim câteva observații pe acest subiect și să explorăm pe scurt ce presupune să susții un argument convingător așa încât și dacă nu vei participa la o tabără în străinătate să poți urma unele strategii atunci când ești tu cel care prezintă o idee ori cel care este intervievat.

cum sa stralucesti la un interviu 200420

Cum să creezi o prezentare convingătoare

Unii oameni se lasă convinși cel mai ușor de date concrete și de statistici. Alții pot fi determinați printr-o anecdotă sentimentală sau o poveste personală. În realitate, datele și statisticile spun foarte rar o poveste pe cont propriu. Acestea necesită o varietate de alți factori care să  creeze o legătură cu ascultătorii. Să privești un subiect din mai multe puncte de vedere este probabil cea mai bună abordare pentru a capta atenția ascultătorului. Iată câțiva factori de luat în considerare când îți prezinți ideile:

  1. Experiență personală: Începe prin a dezvălui de ce acest subiect este important pentru tine. Ce experiență te-a determinat să îi acorzi atenție? Când începi cu o anecdotă, le permiți ascultătorilor să relaționeze la un nivel personal și să înțeleagă de ce subiectul este semnificativ.
  2. Părerea unui expert: Continuă-ți povestea personală cu opinia unui expert pe acest subiect. Găsește o persoană cu experiență relevantă în domeniu, care a făcut cercetare pe subiectul prezentat de tine. Susținerea argumentului propriu cu concluziile unui expert îți va spori credibilitatea.
  3. Exemple: Găsește un exemplu care susține ideea ta generală sau o idee paralelă celei prezentate de tine. Folosirea de situații din viața reală va aduce ideile prezentate mai aproape de public și le vor face mai tangibile pentru ascultător.
  4. Date și statistici: Mai devreme sau mai târziu va trebui să legi ideile prezentate de o cercetare, altfel nimeni nu te va lua în serios. Găsește probe sau mărturii în reviste sau pe site-uri de specialitate. Totodată, ai grijă! Publicațiile de pe internet sunt pline de informații derutante ori prezentate subiectiv. Asigură-te că sursele tale sunt reale și credibile.
  5. Logică: Atunci când ne gândim la logică ne referim la raționament, adică la concluziile pe care le tragi la finalul argumentului prezentat. Trecerea de la o informație la alta trebuie să urmeze o secvență logică, una care să permită ascultătorului să înțeleagă pe deplin argumentul prezentat.
  6. Sentiment: Transmite publicului un sentiment! Cu toții suntem mai înclinați să ascultăm sau să citim mai mult, sau să vrem să aflăm mai multe când avem un motiv sentimental. Ne așteptăm să fim cu toții oameni raționali – să avem nevoie de date și statistici pentru a ne convinge – când de fapt în mod ironic, cei mai mulți acționăm dintr-un impuls emoțional.

Fă-mă să cred!

În context academic sunt multe tipuri de eseuri pe care învățăm să le scriem. Le cerem studenților să susțină prezentări, să scrie eseuri, să prezinte experimente științifice și argumente retorice. Ne gândim la varietatea de prezentări susținute de către studenți la sala de curs și de asemenea ne gândim la ce presupune un răspuns corect, cu aplicare generală.

În interviuri se regăsește des întrebarea: “Ce te preocupă cu adevărat?“; iar studenții tind să răspundă cu o afirmație scurtă, cum ar fi: “mediul înconjurător“. Atunci când sunt întrebați “dar de ce?“, ne întâlnim foarte des cu o ridicare din umeri. Am vrea totuși să aflăm ce te-a făcut să vorbești despre acest subiect. Cum influențează el direct viața ta personală? Vrem să aflăm ce învățături ai acumulat de pe urma acestuia și vrem să ne arăți câteva din componentele prezentate în argumentul tău, dar la un nivel personal. Atunci ne vei face să credem, și atunci probabil vei obține ce ți-ai propus.

Acest articol este o traducere și adaptare a How to shine in interviews, essays and presentations? Make me a believer, scris de George Stewart, ce deține o diplomă de masterat în Literatură Americană și Spaniolă, și o diplomă de licență în Spaniolă și Științe Politice, având peste 20 de ani de experiență ca profesor.